Monday, April 9, 2012

Dropbox - v jednoduchosti je bohatství

Také se vám už někdy stalo, že jste si někam zapomněli vzít flash disk, na kterém jste měli prezentaci, úkol nebo třeba soubory na vytisknutí? A pomohla vám tato nešťastná příhoda k tomu, abyste jste vydělali hromadu peněz? Že ne? Jistému Američanovi jménem Drew Houston se to podařilo.

Stalo se tak v roce 2007 a Houstona, poměrně čerstvého absolventa MIT, zapomenutý flashdish natolik naštval, že se rozhodl vytvořit službu, která by pomohla podobným „neštěstím“ zamezit a navíc práci se soubory usnadnit. Tou službou měl být cloud neboli jakýsi virtuální mrak, do kterého uživatelé ukládají data, aniž by musela být „fyzicky“ v počítači. Houston si byl samozřejmě dobře vědom, že služby na takovém principu už v té době existovaly, ale z jeho pohledu nebyly dostatečně přehledné, uživatelsky přívětivé a nenabízely tolik prostoru, kolik potřeboval. Založil proto společnost Dropbox, Inc., našel si parťáka Arashe Ferdowsiho a společně získali od investorské společnosti Y Combinator získali počáteční kapitál patnáct tisíc dolarů, za které si pronajali byt a koupili první Mac.

Co je a jak funguje Dropbox:


Dropbox byl oficiálně spuštěn v roce 2008. Jeho tvůrci si zakládali na tom, aby šlo o jednoduchou službu, kterou může uživatel ihned využívat bez jakýchkoli komplikací. Člověk si jej může nainstalovat do každého svého počítače a když do Dropboxu vloží soubor, má ho k dispozici na všech ostatních počítačích, telefonu, tabletu aj. (Dropbox funguje na osmnácti operačních systémech, čtyřech prohlížečích a třech systémech pro mobilní zařízení). Velkou výhodou Dropboxu a dalších podobných cloudů je, že si v nich lidé mohou zálohovat data a v případě kolapsu počítače o ně nepřijdou. Také může sdílet data s jinými uživateli, například školním či pracovním kolektivem.

Dropbox nebyl první, ale právě kvůli snadnému používání se postupně stává takřka fenoménem. Nefunguje totiž na principu trialu, pokud si tedy uživatel vystačí s 2 GB uložištěm, může jej používat zdarma, jak dlouho chce.

Houston k tomu podotkl:
  • Jako uživatel trialy nemám rád. Nikomu se nelíbí dostat něco zdarma a poté o to přijít.
  • Na našem růstu se nejvíce podílí dva faktory - mluvení a virál. Uživatelé, kteří mají Dropbox zdarma, se nám tedy stále vyplatí. Řeknou o nás lidem, kteří by mohli zaplatit, a proto rosteme rychleji.
  • Stanovit délku trialu je zrádné, hodně lidí si zaplatí větší uložiště až po dlouhodobém používání.
50 GB stojí na Dropboxu 10 dolarů měsíčně, nebo 100 dolarů ročně, 100 GB pak 20 dolarů měsíčně, resp. 200 dolarů ročně. 96% uživatelů nic neplatí, přesto je Dropbox velice výdělečný, protože momentálně má registrovaných přes padesát milionů uživatelů, již každý den přidají 325 milionů nových souborů, a každou sekundu přibývá jeden další. Na placený účet jich skutečně denně přejdou tisíce, Houston si proto v roce 2011 mohl dovolit prohlásit, že i kdyby se v roce 2012 nikdo nepřihlásil, příjmy jeho společnosti se zdvojnásobí. Příjem Dropboxu v roce 2011 činil 240 milionů dolarů a předpokládaná hodnota společnosti (na rozdíl např. od Facebooku není Drobpox na burze) byla v tomto roce podle odhadu časopisu Forbes čtyři miliardy dolarů. Dropbox získává stále větší podíl v oblasti klientů pro zálohu dat, jen v roce 2010 tento podíl činil 10,41 %. Jeho rozmach potvrdil krok čínské vlády ze stejného roku, kdy byl Dropbox v Číně zablokován.

Společnost sídlí na Market Street v San Francisku a nabírá další a další zaměstnance - od dvou „otců zakladatelů“ se dostala na aktuálních 115 zaměstnanců a Houston si přeje, aby Dropbox jednoho dne zaměstnával 200 lidí, což vzhledem k hodnotě a rozmachu společnosti stále nebude vůbec mnoho. O úspěchu Dropboxu vypovídá mimo jiné fakt, že se o něj zajímal samotný Steve Jobs, spoluzakladatel a již zesnulý šéf Applu. Jobsovi jednoduchost Houstonova konceptu podobná filozofii Applu při vytváření softwaru natolik imponovala, že ještě ani ne třicetiletému kolegovi z oboru nabídl spolupráci, či spíše zahrnutí Dropboxu pod Apple. Houston však vábení gurua Silicon Valley odolal a rozhodl se raději dál budovat společnost čistě podle vlastních představ. Později se dočkal zděšení, se kterým ovšem musel po odmítnutí Jobse počítat, a to když Apple na jedné ze svých pověstných tiskových konferencí uvedl službu iCloud, obdobu Dropboxu, která ale pro Houstona znamenala potenciální hrozbu ztráty majitelů zařízení od Applu, kterých ve Spojených státech není vůbec málo. Dalšími velkými konkurenty Dropboxu jsou např. IDrive, YouSendIt nebo Box.net.

Drew Houston o Dropboxu i o tom, jak odmítl spolupráci se Stevem Jobsem:


V tomto směru Dropboxu pomáhá spolupráce s výrobci mobilních telefonů. Jednu z prvních takových smluv uzavřel se společností Sony Ericsson, aktuálně má kontrakt např. s HTC. Výsledkem této spolupráce je, že je aplikace Dropbox automaticky nainstalována ve všech nových telefonech těchto výrobců. O publicitu se Dropboxu postaraly také osobnosti hudebního šoubyznysu, např. zpěvák Will.i.am ze skupiny Black Eyed Peas a DJ a producent David Guetta používali při práci na singlu I Got A Feeling právě klienta s otevřenou krabičkou v logu. Dalšími hvězdami, které se objevily v médiích v souvislosti s Dropboxem, byli členové skupiny U2 Bono Vox a the Edge, již v dubnu 2012 vstoupili do kalifornské společnosti jako investoři. Kolik investovali, však ani jedna strana nezveřejnila, už dříve ale tato dvojice investovala miliardu dolarů do Facebooku.

Zdroje:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0JwfEvz3jRo#!
http://www.youtube.com/watch?v=mHrnCQls0Vc&feature=player_embedded
https://www.dropbox.com/
http://www.forbes.com/sites/victoriabarret/2011/10/18/dropbox-the-inside-story-of-techs-hottest-startup/
http://www.guardian.co.uk/media/2012/apr/03/u2-bono-edge-dropbox
http://www.opswat.com/sites/default/files/antivirus-backup-client-report-q4-2010.pdf

1 comment:

  1. Je zajímavé vidět, jak se doba sice digitalizuje, ale některé mechanismy zůstávají stejné. Dropbox, Google Drive a další jsou v podstatě takové dřevěné krabičky, do kterých si ukládáme věci, které bychom mohli potřebovat. Naši dědové do nich v dílně ukládali šroubky, dnešní doba digitální si žádá, abychom ukládali a odkládali fotky, dokumenty a emaily. :)

    ReplyDelete