Sunday, April 8, 2012

Facebook versus nevhodný obsah – 1:0


  • Nabízíme práci v mladém a dynamickém kolektivu pro silnou nadnárodní značku. Požadujeme dobrou znalost angličtiny, všeobecný přehled, loajalitu. Odměna flexibilní. Zn: Silný žaludek výhodou.
Zdroj: videoconferencecenter.org
Když trochu popustíte uzdu fantazii, tak i takto by mohl vypadat potenciální inzerát jedné světoznámé internetové stránky. Ptáte se jaké? A na jakou pozici? Tím zaměstnavatelem by byla sociální síť Facebook, respektive její „společník“, společnost oDesk, a pozicí kontrolor závadného obsahu.   

Poprvé se tlačítko „Nahlásit nevhodný obsah“ objevilo na našich facebookových účtech v průběhu prosince 2009. Facebook se tehdy stal jedním ze 140 webů po celém světě, které se v první vlně přihlásili k myšlence „čistého“ internetového prostoru.

Nahlaste nevhodný obsah!


Jenže - denně se na Facebooku objeví asi čtvrt miliardy nových fotografií. Uživatelů Facebooku je celosvětově okolo 850 milionů. Přidejte k tomu „fan“ stránky, profily firem, nejrůznějších uskupení, miliony statusů, komentáře pod fotkami v řádech sta milionů každý den. Samotný Facebook prostě kompletní obsah sám zkontrolovat nedokáže. A tak tuto možnost dal samotným uživatelům právě prostřednictvím tlačítka 
„Nahlásit nevhodný obsah“.

Už jste na něj někdy klikli? A přemýšleli jste, co se s vámi nahlášeným videem/fotografií/komentářem/stránkou… děje dál?

Obsah, na který jste klikli, dostane takzvaný „flag“ a je odeslán ke kontrolorům. Ty obvykle nenajímá sám Facebook, ale pracují pro společnost oDesk, která kromě Facebooku pomáhá filtrovat nevhodný obsah třeba na Googlu. Kritéria, podle kterých je obsah označovaný jako nevhodný, pomáhala vytvářet klinická psycholožka Tanya Byronová. Ta kromě toho funguje jako poradkyně britské vlády v oblasti internetové bezpečnosti.

Hrabeme se v hnoji – za dolar na hodinu!


Nicméně zpátky ke kontrolorům. Je jich prý několik desítek. Často se hovoří o studentech ze zemí třetího světa, kteří si takto přivydělávají. Mzda ale není nijak závratná. Oni sami hovoří o základní sazbě dolar za hodinu, po započtení bonusů a prémií se prý může vyšplhat až na čtyřnásobek, ale i tak je v přepočtu nějakých 76 korun směšné ohodnocení za to, co si musí v rámci čtyřhodinových směn prohlížet.

Zdroj: nikhewitt.blogspot.com

Vlastně ani není divu, že se několik těchto kontrolorů rozhodlo promluvit o tom, jak práce kontrolora probíhá a jaká jsou vlastně pravidla, podle kterých se rozhoduje o (ne)vhodnosti obsahu. Jména jako Amin Darkáví nebo Adrian Chen jsou noční můrou společnosti oDesk. Právě oni jsou v posledních týdnech nejčastěji spojováni s únikem těchto informací a příruček.  

Jednadvacetiletý Maročan Amin Darkáví navíc v souvislosti se sazbou jednoho dolaru použil slova jako „vykořisťování“ a „směšný plat za odpornou práci“. Inu, loajalita k bývalému zaměstnavateli je ta tam.

Nicméně právě díky němu můžeme nahlédnout pod pokličku, kde se „vaří“ obsah nejmasovější sociální sítě 
na světě.

Nevíš si rady? Podívej se do manuálu


Zmíněný manuál je označovaný jako Abuse Standards 6.2, má třináct klasických powerpointových „slajdů“ a jedna z prvních věcí, které si člověk musí nutně všimnout je důkladná analýza veškerého obsahu se sexuální tématikou. Inu, americký puritánský přístup k sexu, sexuálním aktivitám a všemu okolo je proslulý. Stejně jako určitá benevolence u témat jako jsou zbraně nebo násilí.
Zdroj: http://publicintelligence.net


Příručka navíc zaznamenává v čase progres. Proto si hned v jejím úvodu může člověk přečíst změny, které v ní jsou oproti verzi 6.1. Nově jsou třeba zakázané fotky, na kterých jsou vyobrazené zvířecí vnitřnosti (pokud nejde o fotky, které popisují proces výroby některých potravin), přibyla kategorie řešící karikatury takzvaných „chráněných“ skupin společnosti, mezi které Facebook řadí příslušníky nejrůznějších menšin. 

Zakázané jsou nově i fotografie tělesných tekutin, zmínky o kurdské teroristické organizaci PPK. A pozor! Facebook považuje za nevhodný obsah i fotografie upravené v Photoshopu, na nichž osoba vypadá hůř než před „zákrokem“!

Kontrolorům de facto neunikne nic. Jejich revírem jsou jak fotografie, další grafický obsah, videa, tak statusy, komentáře pod nimi nebo třeba i popisky fotografií a videí. Obsah se podle příručky dělí do devíti základních kategorií – v nichž má samozřejmě největší prostor obsah pojednávající o sexualitě a nahotě.

Hulíš? Pak se tím klidně pochlub!


Věděli jste třeba to, že jako nevhodný obsah Facebook definuje i fotografie lidí, kteří se koupou ve vaně? A že kromě nahého přirození a ženských bradavek za problematické považuje i vyobrazení lidského pozadí? Co se týká samotného sexuálního aktu, pak můžete zveřejnit fotografie předehry, nikoli samotné „akce“, a zároveň musíte splňovat podmínku dostatečné obleženosti, popřípadě vaše oblečení nesmí být moc upnuté – i to může být označeno za nevhodný obsah.

Pokud se posuneme dál, pak vězte, že naprosto bez problému je „travní“ tematika. Hulíte? Pak o tom klidně vesele pište, natáčejte videa a sdílejte fotky. Marihuana je ok – pokud ji tedy pod fotkami nenabízíte k prodeji, nebo nenabádáte k její konzumaci.

Utrum mají oficiálně i ti, kteří se baví pokreslováním obličejů svých společensky unavených přátel, jejich focením a umisťováním na Facebooku. Oficiálně tento typ fotek také patří k nevhodnému obsahu. Stejně tak fotky lidí opilých tak, že o sobě neví (konec zveřejňování vysokoškolských pitek?) a takzvaných „versus“ fotek, kdy autor porovnává dvě osoby, popřípadě osobu a zvíře.

Za vtip na Atatürka černý puntík


Na některé z položek nevhodného obsahu, aby měl člověk pořádně široké kulturní povědomí. Nevhodné jsou všechny útoky na Atatürka (včetně vtipů), obrysy mapy Kurdistánu, grafický obsah znázorňující pálení turecké vlajky (ne, žádné jiné vlajky se toto pravidlo netýká) a obsah odkazující na teroristickou organizaci PPK. Zapomeňte také na grafický obsah, který připomíná Hitlera nebo Usámu bin Ladina – v těchto případech Facebook toleruje pouze ty, u kterých je z kontextu zjevné, že autor tyto osoby odsuzuje.
Zdroj:http://greatersurbiton.wordpress.com 


A pokud nechcete černý puntík, pak se rozhodně pozitivně nevyjadřujte o kanibalismu a nebuďte příliš otevření v popisu sexuálních praktik. Takzvaně sexuálně explicitní jazyk se na téhle sociální síti příliš nenosí. V pravidlech se doslova říká, že problémem je „přidávání detailů a snaha jít v popisu do hloubky.“ Smazání přijde i ve chvíli, kdy někdo sex bez skrupulí nabídne.

Ostatně mrkněte se sami, v inkriminovaném dokumentu jsou i poměrně vtipné příklady toho, co je ok a co už je přes čáru. A podívat se můžete i na to, podle čeho Facebook rozlišuje výhružky na plané a reálné.

Buď jak buď, je nutné přiznat, že Facebook je na dnešním internetu jedním z míst, kde se nemusíte bát, co na vás na další stránce vyskočí. A i tako „čistota“ přispívá k tomu, že je Facebook jednou z nejúspěšnějších značek současnosti.

Zdroje:

No comments:

Post a Comment