Sunday, April 8, 2012

Mnoho povyku pro nic


Mnoho povyku pro nic?

APPLE.

Šťavnaté nebo nakousnuté jablko?
Jabloň nebo Steve Jobs?
Chuť ovoce nebo chuť nových možností?
                                                     
                                                 
            Všichni známe z vyprávění (někdo to i dokonce zažil osobně), že se u nás před nějakou dobou a není to tak dávno, stály fronty na banány, mandarinky a pomeranče. Všude jinde, USA počínaje, se nyní stojí fronty na jablka. Jaký smysl má tato fronta? Není přece možné, že by ve společnosti přebytku konzumních výrobků zrovna prodej jablek byl nějak omezený. Jaká skutečnost nutí lidi stát frontu celé hodiny a často i přes noc? Že tomu tak skutečně je, dokazuje příspěvek zveřejněný na webové stránce http://www.letemsvetemapplem.eu/2012/03/16/apple-zacal-prodavat-ipad-3-generace-podivejte-se-na-nekoncici-fronty/ : “Já byl v Drážďanech. Čekal jsem od půl 5. A byl jsem cca 30. Je pravda, že na 8 už tam bylo tak 200 lidí. Ale zdálo se, že zásob je dost. Ale řeknu Vám, že koupě je neskutečná show! Ve frontě dostanete kafe, vodu, pečivo, zaměstnanci s Vámi rádi prohodí pár slov. Pak to tleskání, uvítání zákazníka. Paráda!“ M. CH.)
Je snad důvodem čerstvější jablko, které dostanou první zákazníci?
            Nejen pro M. CH. :


            
Nový iPad 3 se stejně tak, jako i starší (další) produkty Apple Inc. (Macbooks, Ipods, Iphones) proměnil v nejmódnější zboží na trhu moderních technologií. Často proklamovaná hesla jako: nejtenčí, nejlehčí s jednoduchým a zároveň moderním designem se stala měřítkem pro to, jak udělat z výrobků to nejžhavější zboží na trhu. Z iPadu je nyní nejnovější trend.
Naskýtá se však otázka: „Konzumují lidé samotnou technologii anebo pouze značku?“ Produkty společnosti Apple jsou v porovnání s jejími konkurenty poměrně dražší, na druhou stranu vytvářejí v lidech automatickou asociaci s kvalitou, luxusem a pokrokem. (U mě toto vytváří podobnost s vodou Evian, stejná voda, jiná značka, vyšší status).
Možná, že lidé chtějí pouze vyjádřit a ukázat status ve společnosti, demonstrovat svoji příslušnost k téměř náboženské skupině Applů, kteří se do výrobků této značky zamilovali již na první pohled, a navždy ji zůstanou věrní. Tak či onak, Apple je fenomén, který spojuje ideu technologií, módu i lifestyle a to celkem kvalitně a průkopnicky. Tak co jiného než tohle by mělo vytvářet „davové šílenství“? …

Kolektivní inteligence

V souvislosti s takovýmto „davovým šílenstvím“ kolem iPadu 3 (a nejen jeho) má Apple obrovskou základnu fanoušků v kyberprostoru. Na Facebooku má Apple Inc. přes 4.800.000 fanoušků! Dále můžeme nalézt mnoho blogů, kde lidé sdílejí své názory, připomínky, recenze na iPad 3 (a další produkty společnosti Apple), společně mezi sebou diskutují, vyměňují si tipy, pokládají otázky a nacházejí odpovědi. Těchto blogů, fan pages a webových stránek (kde si „Applaři“ zejména sdělují nejnovější zprávy s „Applovskou“ tematikou) najdeme po celém světě nespočet. A neměli bychom zapomenout také na wikipedii, která se zmiňuje nejen o Apple Inc., ale také o těch, kteří zasadili semínko nakousnutého jablka do společnosti a průběhu jeho růstu v ní. Nutno podotknout, že právě wikipedia je zcela nejtypičtějším příkladem kolektivní inteligence tak, jak ji zamýšlel Pierre Lévy. Nicméně nejen ona, ale již výše zmíněné blogy a neoficiální webové stránky týkající se Applu, jsou tvořeny společně dobrovolníky, fanoušky a kritiky.

Konvergence

Téma „applovského“ fenoménu k nám hovoří ze všech stran různých druhů médií. Ať se jedná o knihy, televize, rádia či Internet. Henry Jenkins nazývá toto prolínání mediálních obsahů konvergence. Přičemž pod tímto pojmem rozumí tok obsahu přes různé mediální platformy a jejich spolupráci, jinými a přesnějšími slovy: „Slovo konvergence popisuje technologické, průmyslové, kulturní a společenské změny v závislosti na tom, kdo mluví a o čem si myslí, že mluví. Ve světě konvergence médií je každý důležitý příběh vyprávěn, každá značka se prodává, a každému spotřebiteli/konzumentovi nadbíhá hned několik mediálních platforem“) - ” (Jenkins 2006: s. 2‒ 3).

Nicméně, vy všichni, uživatelé a především milovníci produktů Applu, buďte v klidu. Nyní se totiž můžete ohánět vědeckým důkazem, že vaše uctívání nakousnutého jablka není pouhým rozmarem. Jak zmiňuje server BBC, „britští neurologové potvrdili, že mozky členů kultu Jobse reagují při pohledu na Apple produkt podobně, jako když se věřící člověk podívá na náboženský motiv“, viz video BBC: 



Já radši i nadále zůstanu ateistkou.



http://my-wonderful-world.blog.cz/0707/jablko
http://www.aumojekoule.eu/ch-komix/nejnovejsi/detail/20512/
http://www.bbc.co.uk
http://www.letemsvetemapplem.eu
Henry Jenkins, Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, 2006
Pierre Levy, Collective Intelligence: Mankind's Emerging World in Cyberspace, 1999
http://www.youtube.com




1 comment:

  1. No, musím se přiznat, že já mám třeba jablečné produkty velice rád. Mám od této značky více věcí a se všemi jsem dlouhodobě spokojen. Teď naposledy jsem si koupil hodinky. Sice z bazaru, ale perfektně funkční. Za ty peníze je to super věc. Jediné co, tak jsem si byl nucen koupit nový řemínek pro Apple Watch, protože ten původní nebyl v moc dobrém stavu.

    ReplyDelete