Sunday, April 8, 2012

Pinterest – světem hýbou obrázky a Facebook byl jen začátek


Nejdravější štika internetu se jmenuje Pinterest a pro mnohé nebude překvapením, že se jedná o novou sociální síť. Pinterest je vůbec nejrychleji rostoucí webovou službou internetu vůbec! A v posledních měsících bujně klíčí i v českém prostředí. Pinterest si za relativně krátkou dobu své existence vysloužil hned několik „nej“.

·      *   Po dvou letech od svého vzniku (Kalifornie, 2009) byl web Pinterestu poctěn oceněním magazínu Time, který jej zařadil mezi padesát nejlepších světových webů roku 2011.

·     *    Marketéři zbystřili. Nadšeně a jednohlasně provolávali jméno sociální sítě, která prostřednictvím sdílení skýtá skvělý prostor pro nenucenou reklamu. Vtip je totiž v tom, že o reklamu nejde. Není (i když může být) placená, ani nijak řízená, takže samozřejmě funguje stokrát lépe. Na podzim roku 2011 se do Pinterstu začaly sypat nemalé finance a odhadovaná cena vzrostla ze 40 na 200 milionů amerických dollarů.

·       *  Pinterest je nejrychleji rostoucím webem naší doby. Předčí i Facebook ve svých nejlepších měsících růstu.

O co se tedy jedná?

To, co hýbe světem, jsou obrázky, to si dobře uvědomili i tvůrci Pinterestu, kteří vsadili na jednoduchost, retro design a na lidskou oblibu sbírat, tvořit sbírky všeho hezkého, co člověka zajímá. Hlavně tím posledním bodem se odlišuje od ostatních sociálních sítí a blogů. Pinterest si představte jako vaší osobní virtuální nástěnku, kam prostřednictví „pinů“ špendlíte hezké obrázky, či videa (ale pouze ta z youtube.com). Jednoduché a geniální!


Vyjadřujete se prostřednictví obrázků, můžete je skládat do různých kategorií (boards – jednotlivé menší nástěnky), či je sdílet (repinovat) od svých přátel – followerů, jež zajímají podobné věci jako vás. Pinterest je tedy specifičtější a úžeji zaměřený, než facebook a hlavně klade důraz na vizuální stránku! To samozřejmě přijde vhod všem designérům, módním nadšencům, gurmánům, ale také kutilům, fotografům, architektům….

Pinterest můžete využívat jako svojí osobní databázi, či jako blog – inspirovat prostřednictví originálního obsahu ostatní (followers). S tím rozdílem, že blogujete více než písmem obrázky. Ke každému můžete připsat maximálně 500 znaků. Linkování a komentování pak funguje stejně jako na Fb.

Pinterest a problém zvaný copyright

Protože tato webová služba je založená na připichování jakýchkoliv obrázků (ne vkládání celých odkazů) zvedla se vlna kritiky, která vyčítá Pinterestu ilegální „sdílení“ fotografií (to se děje i na jiných sítí, ale ne tak okatě). Samotná sociální síť tedy přišla s nápadem, že ten, kdo chce zamezit možnosti špendlení vlastních obrázků, zažádá Pinterest o kód, kterým své obrázky zablokuje. Ale musí si o něj sám zažádat! Což není úplně fér. Na druhou stranu hodně marketérů je z Pinterestu nadšených právě pro sdílení všemožného obsahu, protože obrázek máte sice na vaší nástěnce, ale po rozkliknutí vede přímo ke zdrojové stránce…  A hlavně o produktech, značkách, i videích se mluví!

Pinterest a zajímavosti

Aneb o pozoruhodná fakta nemá fenomén Pinterest nouzi. Upoutá například skutečnost, že více než 95 procent uživatelů jsou ženy! Opravdu značný to nepoměr. Můžeme pouze polemizovat nad tím, čím to je (Pinterest je hodně zaměřený na design, bydlení, ale i jídla a roztomilé obrázky. Ženy mají více času (?)). Pinterest využívá více než dvanáct milionů aktivních uživatelů, což je několikanásobně méně než třeba Twitter, či Facebook. Přesto Pinterest dokázal přivést na stránky blogů více návštěvníků než zmíněný Twitter! S facebookem se Pinterest bojovat nesnaží, naopak prostřednictvím účtu na Fb můžete dávat vědět o vašich čerstvých úlovcích (pinech) svým přátelům.



Na internetu už vznikají přímo celé návody, jak být úspěšným uživatelem (jak pro jednotlivce, tak pro společnosti) Pinterestu. Ten nejúspěšnější, Mike D, se pyšní  1, 2 milionem followers a přes čtyři tísíce pinů. V našem prostředí se od počátku k Pinterestu hlásil student Famu, Teodorik Menšl, který se řadí ve světě na sté místo s počtem 350 tisíci followers.



Pinterest: sláva sdílení, sláva průměrnosti ?

Mně osobně nejvíce na tomto sociálním fenoménu zaujala jednoduchost celého nápadu, a to že tu stále existuje dostatek času (uživatelů) a prostoru (internetu) vytvářet inovace v rámci sociálního života na síti. Facebook byl jen začátek. Teď uživatelé směřují k užšímu zaměření a bojují o co možná nejoriginálnější a nejkrásnější obsah. Pinterest není zdaleka jedinou takto specificky zaměřenou sítí. Můžete si vybrat sociální prostředí přímo pro sdílení videí (Chill), nebo se vyjadřovat pouze jednotlivými písněmi (This is my Jam), apod.

Jak tento trend ovlivňuje prostředí internetu a nás samé? Jednotlivé nástěnky Pinterestu by mohly fungovat jako filtry a vytřídit tak pro ostatní (followers) to nejzajímavější a nejpodstatnější z jednotlivých oborů. Schopnost rychle třídit a orientovat se v objemu informací na internetu považuje Pierre Lévy za rozhodující dovednost pro naše století. Jenomže problém tkví v tom, že mantra sdílení neprovolává věcnost a hodnotu informací, ale hodnotu vizuální. Místo kolektivní inteligence tak vzniká spíše kolektivní vkus, kolektivní potřeby a kolektivní názor. Což se hodí mnoha oblastem businessu, ale kulturu jedince a společnosti to komercializuje a ve většině případů činí průměrnou.


Zdroje:


Handl, Jan: Je Pinterest ilegální?

Cabalona, Jeremy: How to Make Images Stand Out on Pinterest

Ty Internety: Infografika: Je pro vaší firmu vhodně Pinterest?

Handl, Jan: Nastává čas Tumblr, Pinterestu, Chill a těch dalších „ostatních“?

Lévy, Pierre: Collective Intelligence (dostupné z Pdf ze sylabu)

Červáková, Hana: Studie: Pinterest už blogerům přivádí víc čtenářů než Twitter

No comments:

Post a Comment