Sunday, April 8, 2012

Proč Facebook a Google stále nemají výsadní postavení v Rusku?V čem spočívají výhody a nevýhody lokálních lídrů?


Hlavním cílem zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga je v nejbližší době co nejvíc expandovat na východ, ovládnout Rusko, Čínu, Japonsko a Jižní Koreu. Zuckerberg by totiž v letošním roce chtěl dosáhnout jednoho bilionu uživatelů. Ve všech těchto čtyřech zemích, nemá Facebook dominantní postavení a na poli sociálních sítích vedou lokální lídři. V Japonsku vede sociální síť Mixi, v Číně Tencent QQ a v Rusku VKontakte. V posledním jmenované zemi nemá výsadní postavení jak Facebook, který je až na čtvrté pozici, tak ani internetový vyhledávač Google, který je až na druhém místě za populárním vyhledavačem Yandex.

1. Základní fakta o internetu v Rusku

V Ruské federaci žije v současnosti138,739,892 obyvatel, což ji činí devátou nejlidnatější zemi světa. V roce 2011 dosáhl počet uživatelů internetu v Ruské federaci 50,3 milionu, což je 43 % z celkového počtu obyvatelstva. Nejvíce internet používají mladí lidé ve věku od 18 do 24 let. Okolo 54 procent Rusů internet nikdy nepoužila. Nejvyšší podíl uživatelů internetu je v Moskvě a Petrohradu, naopak u jiných měst dochází k razantnímu poklesu v přístupu na internet. Navíc, připojení k internetu v Moskvě a Petrohradu je rychlejší a levnější než ve zbytku země. V Rusku existuje více jak tři miliony ruských domén, které tvoří tak 6,5 % ze všech webových stránek na světě. Jen 5% Rusů umí anglicky, proto vyhledávání probíhá především v ruském jazyce. Vzhledem k širokému počtu neanglicky mluvícího obyvatelstva, většina z ruských webových stránek je psána pouze v azbuze, a většina z vyhledávání je vedeno v ruštině. Zajímavostí je, že Rusko naprosto zasáhl boom sociálních sítí a dvě třetiny ruských uživatelů má nejméně jeden profil na nějaké sociální síti.

2. Facebook vs VKontakte

Sociální síť Vkontaktě byla založen v roce 2006 jako ruský klon Facebooku. Je bezkonkurenčně nejrychleji rostoucí sociální sítí v Rusku. Facebook je sice nejrozsáhlejší sociální síť na světe, ale v prosinci 2011 byl v Rusku až čtvrtou nejpopulárnější sociální sítí. Převálcoval ho již zmiňovaný VKontakte, dále oblíbený Odnoklassniki.ru a Mail.ru. Zdá se, že Facebook se příliš pozdě vytasil se svou lokální verzí a ztratil významný moment, kdy ruské internetové publikum bylo připraveno vytvářet si uživatelské své účty kdekoliv. VKontakte momentálně ovládá 68% trhu a má více jak 35 miliónů uživatelů. To Facebook pokrývá něco málo přes 20,5% , což je okolo 11,5 milionu uživatelů.



VKontakte nabízí speciální služby, který lákají více a více uživatelů. Kouzlo spočívá v tom, že uživatelé mohli do letošního roku vidět nekontrolovaně tisíce pirátských kopií domácích i zahraničních filmů dabovaných do ruštiny. Navíc je možno uploadovat i stahovat videa a mp3. Tohle je nejvíc znatelná výhoda Vkontakte oproti Facebooku. Ale doba se mění díky a díky kontroverzní smlouvě ACTA je možné, že VKontakte dost možná přijde o svou hlavní devízu a přijde tak o své výsadní postavení. Kromě toho má VKontakte oproti Facebooku o mnoho větší problémy s hackerstvím a chráněním osobních
dat uživatelů či šířením virů a spamů. Dálším nedostatkem VKontakte je oblíbené tlačítko „like“, které tam jednodušše chybí.

3. Google vs Yandex

Google působí na ruském trhu od roku 2001, kdy v posledních 10 letech zvýšil svůj podíl na ruském trhu z 5% na 25%. V současné době je jediným reálným konkurentem lokálnímu lídrovi Yandex. Hlavní zaměření Yandexu spočívá vevyhledávání a kontextuální reklamě. V tomto obchodním segmentu Yandex ovládá více jak 64% z celého tržního podílu. V roce 2011 používalo jeho stránky okolo 40 milionu návštěvníků. Výhoda Yandexu byla od počátku ta, že byla speciálně vytvořena pro vyhledávání v rusky mluvících zemích. Kromě toho Yandex operuje také na Ukrajině, v Kazachstánu, Bělorusku a Turecku.




Tím, že Google od počátku nepokládal ruský trh za svou prioritu, měl Yandex dostatek času se etablovat na ruském trhu a upevňovat svou pozici. Yandex se soustředil na vylepšování vyhledávání v regionech s cílem ukázat jiné a více relevantní výsledky pro uživatelé z jiných měst. V roce 2009 integrovali vyhledávací platformu Matrixnet, která umožnila Yandexu analyzovat ne pouze stovky, ale tisíce různých faktorů a najít pro jeho uživatele co nejvhodnější výsledek. Napřed byl oproti Googlu i ohledně monitoringu dopravy, který začal o 4 roky dřív než Google na ruském trhu. Jelikož se Yandex specializuje především na ruský trh, poskytuje lokální vyhledávání ve více jak 1400 městech. Také na stránkách Yandexu návštěvník nalezne kromě specializovaného vyhledávání také služby jako Yandex.News, Yandex.Market, Yandex.Mail nebo Yandex.Maps. Poslední novinkou byl vznik nového partnerství mezi Yandexem a Twitterem z února letošního roku. Twitter má po celém světě na sto milonu aktivních uživatelů a 400 milionu návštěvníku za měsíc. Uživatelé, kteří něco hledají na Twitteru najdou stejný výsledek i na Yandexu. Twety více jak dvou milionu uživatelů z Ruska, Ukrajiny, Běloruska a Kazachstánu budou dostupné na vyhledávaní na Yandexu. Z ostatních jazyků budou ke shlédnutí i ty nejsledovanější tweety. Obdobně využívá při vyhledávání výsledků i Google se svým Google plus, který nyní čítá devadesát milionu aktivních uživatelů.


Literatura:

Censorship of the net: The view from overseas. Network World, 1997, vol. 14, nr. 43, 56, IDG Network World Inc.

Franda,M.: 2002. Launching into cyberspace: Internet development and politics in five World regions. Lynne Rienner Publishers, Inc:London.

Zassoursky, I.: 2004. Media and power in post-Soviet Russia, M.E. Sharpe.

Prameny:

BBC, dostupné na stránkách: www.bbc.co.uk

CIA Factbook, dostupné na strákách: https://www.cia.gov/index.html

European journalism centre, dostupné na stránkách: www.ejc.net

Feedit, dostupné na stránkách: www.feedit.cz¨

Financial Times dostupné na stránkách www.ft.com

Fond Obshchestvennoe Mnenie, dostupné na stránkách: www.bd.fom.ru

Forbes, dostupné na stránkách:www.forbes.com

Infact.ru, dostupné na stránkách: www.infact.ru

I-RU, dostupné na stránkách: www.iru.cz

Reuters, dostupné na stránkách:www.reuters.com

Searchengine, dostupné na stránkách:www.searchenginewatch.com

Slideshare, dostupné na stránkách:www.slideshare.net

Yandex, dostupné na stránkách: www.yandex.ru

No comments:

Post a Comment