Sunday, April 8, 2012

Rozšiřte si realitu


Před několika týdny jsem si s kamarádem povídal o možnostech využití nových technologií pro reklamní účely. Téma, které člověka fascinuje a děsí zároveň. Vzpomínali jsme na sci-fi snímek Minority Report od Stevena Spielberga, ve kterém je docela přesvědčivě nastíněna vize tohoto oboru v budoucnosti (a nejen jeho když přemýšlím o dotykových telefonech a tabletech). Reklamy filmové budoucnosti jsou interaktivní, přímo vstupují do našeho života, oslovují nás jménem a svůj obsah upravují podle informací, které o nás vygenerují. Podle posledního vývoje se zdá, že Spielbergův tým odvedl v predikci let budoucích dobrou práci. Já jsem si vzpomněl na reportáž, která byla o testování nové technologie pro venkovní reklamy. Představte si, že čekáte na tramvajové zastávce. V bocích budky je umístěn reklamní plakát nebo obrazovka přehrávající reklamní video. Zatím známá věc. Rozdíl spočívá v tom, že reklamní „vitrína“ zachycuje, kdo se zrovna pohybuje v její blízkosti. Za pomocí kamery nasnímá váš obličej a pošle ho počítači ke zpracování. Ten následně určí, jestli jste žena nebo muž a kolik vám je přibližně let. Dvě kategorie, na jejichž základě vyhodnotí, která reklama je zrovna pro vás nejvhodnější. Ženě kolem dvaceti let nahodí například prezentaci módní značky, čtyřicetiletému muži pak zobrazí spíše reklamu automobilky.

Zatímco tato metoda je stále ve fázi testování a k jejímu širšímu využití bude potřeba vyřešit řadu etických otázek, můj kamarád mě informoval o jiné novince na reklamním poli, která také jakoby vypadla z nějakého futuristického filmu. Názorná ukázka je někdy lepší než tisíc slov, takže vzal svůj smartphone a notebook, na kterém otevřel obrázek s klasickou tištěnou reklamou. Na telefonu si pak zapnul aplikaci, která snímala jako klasická kamera, zaměřil s ní na obrázek a na dotykovém displeji stiskl ikonu. Reklama se v tu chvíli na obrazovce telefonu rozpohybovala 3D grafikou – jakoby se plocha reklamního letáku pokryla vrstvou nových barev, textů a obrázků. Grafika přitom ale stále reagovala na pohyby ruky, ve které svůj telefon třímal. Úžasné, zábavné, pomyslel jsem si. Takto jsem se poprvé setkal s Augmented reality neboli rozšířenou realitou.



Označení rozšířená realita je užíváno, protože snímaný reálný obraz je doplňován nějakým umělým objektem. Pokud si vezmeme výše uvedený příklad, reálným obrazem je tištěná reklama a umělým objektem je veškerá grafika, která se na snímaném obrazu reklamy rozpohybuje. Za pomocí této technologie můžeme do snímaného obrazu vložit text, 2D nebo 3D objekty, obrázky, filmové klipy, či zvuky. K jejich správnému zobrazení je potřeba speciální aplikace, která „spouštějící obraz“ detekuje. Podstatné pak je, že se vkládání odehrává v reálném čase. Pro ještě lepší představu si vzpomeňte, jakým způsobem viděl Terminátor nebo o něco současnější hrdina Iron Man (ovšem pokud byl ve svém obleku). Jejich vidění okolního světa doplňovaly další informace, v případě Terminátora pomáhaly vzít na mušku Sarah Connorovou, Iron Manovi pomáhaly třeba s letovými vzdálenostmi.


Nabízí se otázka, jaká je souvislost mezi rozšířenou realitou a tou virtuální. Něco mají společné, oba typy reality se zabývají vytvářením 3D modelů a jejich interakcí s člověkem. V případě virtuální reality je však vytvářen celý umělý, modelovaný svět, který nahrazuje ten okolní, reálný. Rozšířená realita stále pracuje s obrazem skutečného světa, modelovaný objekt se do něho jen vkládá.

Aplikace rozšířené reality není zas takovou novinkou, jak by se mohlo zdát. O jejím využití pro reklamní účely najdete články již několik let staré. Její počátky jdou ještě mnohem dál, ale teprve v současnosti si s vývojem dalších technologií vydobývá své místo na slunci. Velkou roli v tom hrají chytré telefony a tablety, které v dnešní době dokáží to samé, co kamera připojená k počítači umožňující  výkonné 3D zobrazení. Svoji realitu si už tak můžeme „rozšířit“ velice snadno – vždy když u sebe máme svůj smartphone nebo tablet. Tato zařízení navíc při zobrazení rozšířené reality využívají další své funkce, nejčastěji GPS, digitální kompas a připojení k Internetu (jak dlouho vám pak vydrží baterka, je věc druhá).

V současnosti se prvky rozšířené reality využívají nejviditelněji pro marketingové účely. Letos ji například integroval do své valentýnské kampaně kavárenský řetězec Starbucks. Tic Tac pak přišel s poměrně komplexní kampaní nazvanou „Shake It Up“. S aplikací Tic Tac Viewer se teď můžete u prohlížení firemních inzerátů i docela dobře pobavit. Například reklamní sdělení oznamující, že „většina Američanů stráví třináct let svého života sledováním televize“, vám spustí prezentaci o tom, co všechno se dá za třináct let stihnout.


V našich končinách si s rozšířenou realitou pohrávají například spřízněná vydavatelství BURDA Media 2000 a BURDA Praha. Jejich aplikace BLive vám umožňuje vidět skrytý obsah na vybraných stránkách časopisů jako je Elle, Maxim, Apetit nebo Marianne. V případě kulinářského časopisu Apetit si tak můžete na videu přehrát, jakým způsobem fungují speciální „loupací rukavice“

Možnosti využití rozšířené reality jsou samozřejmě mnohem širší, než je reklama a marketing. Další velkou oblastí je zábavní a především herní průmysl – obory, které neustále hledají nové cesty, jak nás pobavit a překvapit. Nabízí se také mnohem praktičtější a sofistikovanější způsoby uplatnění, například jako navigace, informační zdroj pro turisty nebo návštěvníky galerií nebo třeba jako osobní překladač.

Metoda rozšířené reality je v současnosti ve fázi hledání všech svých možností. Mnoho lidí v ní může vidět jen novou hračku pro dospělé, která nás jistě rychle omrzí. Já bych si spíš ale vsadil na to, že rozšířená realita se stane nedílnou součástí našich budoucích životů a dokonce možná způsobí i menší revoluci. Dokladem může být i fakt, že společnost Google aktuálně vyvíjí nový typ brýlí, které jsou právě na funkci rozšířené reality založeny. I když vývojáři od Googlu budou potřebovat ještě nějaký ten pátek na další testování, společnost již vypustila propagační video, ze kterého můžete snadno získat představu o tom, jak asi bude jeden takový den s jejich brýlemi na nose vypadat.


Snad vychytají všechny mouchy, aby nám jejich supermoderní brýle neudělaly spíš medvědí službu.



Pavel Šafin

Zdroje:
  • http://www.pixel.cz/pdf/184-47-augmented-reality.pdf
  • http://www.palmserver.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=9605
  • http://www.tyinternety.cz/mobilne/budoucnosti-od-googlu-se-blizi-6512
  • http://www.dashe.com/blog/augmented-reality/augmenting-the-reality-of-learning

No comments:

Post a Comment