Sunday, April 8, 2012

Transmediální postupy v hudbě: Björk a projekt Biophilia


Hudební průmysl se dlouhodobě potácí ode zdi ke zdi, slepě tápe, a každou pomocnou ruku přijímá až s několikaletým zpožděním. Primárním problémem již není pouze muziku prodat, ale udělat ji pro posluchače dostatečně atraktivní. K datům s koncovkou mp3 si totiž člověk buduje vztah poněkud hůře než k fyzickému nosiči.

Samotní hudební tvůrci jsou si samozřejmě tohoto stavu vědomi, a tak se snaží kromě pár skladeb přijít  s nějakou přidanou hodnotou, často v podobě transmediálního zážitku. Z minulosti lze vzpomenout hned několik interpretů, kteří se vydali touto cestou. Anglický The Streets poskytl exkluzivní singly ze svého posledního alba Computers and Blues (2011) prostřednictvím aplikace pro chytré telefony. Posluchačům se hudba zpřístupnila pouze když oskenovali čárový kód z konkrétního vydání novin či předem dané značky polévek v konzervě. Těsně před vydáním alba na youtube uveřejnil i "interaktivní" video, ve kterém měl člověk možnost ovlivnit jak proběhne den Mika Skinnera.


Podobná lákadla jsou dnes již celkem běžná, zapojení posluchače do hry, případně i procesu tvorby využívá mnoho hudebníků. Jedním z průkopníků využívání transmediálních postupů v hudbě je Trent Reznor z Nine Inch Nails. Album Year Zero (2007) je z tohoto pohledu přímo ukázkové. Reznor bez vědomí svého labelu (!) rozehrál s posluchači tzv. alternate reality game (ARG). První indicií byla webová adresa, kterou měl natištěnou na triku během jednoho z koncertů. Skrz ní se posluchačům otevřela hra v celé své kráse - vzájemně prolinkované webové prezentace s příběhem, který významně rozšiřuje lyrickou složku alba. Kromě virtuálního přídavku na posluchače v reálném světě čekala ještě řada dalších indicií rozšiřující příběh - "zapomenuté" flashdisky na záchodech a v backstagích s nevydanými skladbami a video materiálem, spektrogramy skladeb. To vše skrývalo mnoho informací, vodítek a napomohlo ke složení celé skládačky Year Zero.


Jiný koncept transmediálního zážitku představila na podzim Björk, kterou není třeba nějak podrobně představovat. Excentrická islandská zpěvačka a multiinstrumentalistka je již řadu let obrazem toho, jak dělat věci jinak. Žádná dvě její alba nezní stejně a boření hranic mezi žánry je její druhá přirozenost. S posledním albem Biophilia se ale pustila i do jí dosud nezmapovaných vod. Vydáním alba 10. října 2011 totiž teprve vše začalo.

Album vyšlo jako cd a samozřejmě i jako digitální release. Současně se do oběhu dostal ještě soubor deseti aplikací pro iPhone a iPad. Björk totiž měla ambice vytvořit album, které by bylo zároveň výukovým nástrojem. A vyučovat se mají především, jak již název napovídá, přírodní vědy, ale dojde i na exkurz do světa hudební (ne)teorie. Každá z deseti aplikací reprezentuje jednu z deseti skladeb alba. Není ovšem vytvořena jako pouhý doplněk. Naopak, jde o plnohodnoutou součást Biophilie, která hudební složku doplňuje o výukové minihry, texty písní, eseje o hudbě, a možnost přetvořit skladby Biophilie dle libosti. Navíc, v konkrétní termíny po vydání desky se aplikace samy rozšiřovaly o nový obsah.

Jako příklad interaktivního zpracování poslouží aplikace pro skladbu Virus. Posluchač dostane kontrolu nad buňkami a viry. Pokud obrazovku vyčistí, zachrání buňku, ale skladba se zastaví. Naopak, pokud nechá viry buňku napadnout, sám hru prohraje, ale dočká se sloky navíc, která příběh dokončí.


Koncertní realizace je pak závěrečnou kapitolou projektu Biophilia. Každý sál je upraven přímo potřeby Björk a jejích spoluhráčů. Dává tak vyniknout všem vizualizacím, které jsou vytvářeny prostřednictvím aplikací v reálném čase. Středem pozornosti jsou však speciální hudební nástroje, jejichž prostřednictvím Björk zdůrazňuje koncept desky - snoubení přírody a technologií. Skladba zahraná na teslův transformátor, či gravitační harfu působí monumentálně. Každému koncertu předchází ještě výstava, na které mají návštěvnici možnost si nástroje a jednotlivé aplikace prohlédnout.


Projekt takového formátu samozřejmě nezvládne připravit člověk sám. Přestože se v hudebním světě autoři čím dál častěji drží DIY filozofie, pracovalo pod dohledem Björk hned několik týmů, které se ale samozřejmě podřídily její vizi. Tvorbu aplikací si pak vzal na starost Scott Snibbe. Nahrávání alba Biophilia financovala zpěvačka z peněz, které utržila za desku předešlou. Výrobu speciálních hudebních nástrojů pokryla suma z Polar Music Prize. Vývoj aplikací, patrně nejdůležitější části celého "balíčku", pak proběhl bez toho, aby do něj na počátku vstoupil nějaký kapitál. Zpěvačka se jednoduše dohodla s týmem programátorů a designérů, že si jakýkoliv výtěžek z prodeje aplikací rozdělí 50/50.

Přijetí  projektu Biophilia se poměrně dost lišila. Na jednu stranu je v recenzích kritizováno album z důvodu příliš minimalistické produkce - desku prý tvoří spíše hudební kostry, než hotové skladby. Na stranu druhou však Biophilia není jen album. Ti recenzenti, kteří měli možnost si desku poslechnout v kontextu s aplikacemi a případně i shlédnout živé provedení, byli naopak unešeni komplexností zážitku.

Biophilia jakožto "app album" je rozhodně zajímavou cestou k oslovení posluchačů. Je ale otázkou, kdy a zda vůbec půjde ve šlépějích Björk někdo další. Vzhledem k tomu, že chytrý telefon však dnes vlastní skoro každý, mohli bychom se v budoucnu setkávat s hudbou s "přidanou hodnotou" častěji.

Zdroje:
ABEBE, Nitsuh. Björk’s Big Bang. New York Entertaintment [online]. 2012 [cit. 2012-04-07]. Dostupné z: http://nymag.com/arts/popmusic/profiles/bjork-2012-3/

Bjork's 'Biophilia' Apps: Is This The Model For The Future Of Music?. The Huffington Post [online]. 2011 [cit. 2012-04-07]. Dostupné z: http://www.huffingtonpost.com/2011/10/12/bjork-biophilia-app_n_1007033.html

SHAMOON, Evan. Recording 3.0: Is Björk's Biophilia app-album the future of music?. Tabtimes [online]. 2012 [cit. 2012-04-07]. Dostupné z: http://tabtimes.com/feature/music-entertainment/2012/01/13/recording-30-bj-rks-biophilia-app-album-future-music

STERRITT, Laura. A Transmedia Look at the Biophilia Live Tour and Education Series. Transchordian [online]. 2012 [cit. 2012-04-07]. Dostupné z: http://www.transchordian.com/2012/02/a-transmedia-look-at-the-biophilia-live-tour-and-education-series/

Year Zero Research. The Nine Inch Nails Wiki [online]. 2010 [cit. 2012-04-07]. Dostupné z: http://www.ninwiki.com/Year_Zero_Research

No comments:

Post a Comment